Végérvényesen beköszöntött a nyár, vakációval, kánikulával, napsütéssel. A nyári hónapokhoz mindezeken kívül kétségtelenül hozzátartozik a rengeteg gyümölcs és zöldség fogyasztása is, hiszen most érik a legtöbb finomságunk. A piacokon és az üzletekben megtalálhatjuk a hazai termelők érett portékáit, érdemes mindig ezek választanunk a külföldről importált, távoli országokban éretlenül leszedett gyümölcsök és zöldségek helyett.

Összeírtunk néhány, június hónapban érő gyümölcsöt, és hogy melyiket miért érdemes fogyasztanunk.

Cseresznye:

A cseresznye igen magas víztartalmú gyümölcs (nagyjából 80%-a víz), így szomjoltásra is kiváló. Fruktóz tartalma nem különösebben magas, a teljesen érett szemeknek 100g-jában 13g található.

Vitamin tartalma jelentős: A-, B1-, B2-, B6- és C vitamint is tartalmaz, ezen kívül folsav, pantoténsav, niacin és riboflavin forrásnak is kitűnő.

Az ásványi anyagok közül megtalálható a cseresznyében a foszfor, a kobalt, a kálium és a vas, melynek köszönhetően kedvező hatással bír a csontok és a fogak fejlődésére.

A cseresznye többféle karotinoidot, antocianidot és flavonoidot tartalmaz, melynek köszönhetően gyulladáscsökkentő, antioxidáns hatással is rendelkezik. Ennek köszönhetően náthás panaszok esetén is érdemes fogyasztanunk.

Egres:

Az egres szintén jelentős vitamin tartalommal bír: A-, C-, D-vitamint is tartalmaz, ezen kívül kálium, kálcium, foszfor és niacin tartalma is említésre méltó. Szervezetünk számára továbbá rendkívül értékes nyomelem tartalma miatt is.

Az egresnek kedvező a szív-érrendszere gyakorolt hatása: héja bővelkedik többszörösen telítetlen zsírsavakban, pektin tartalma pedig kedvező hatással van a vér koleszterin szintjére.

A népi gyógyászatban több területen is alkalmazzák: Javítja az anyagcserét, támogatja az immunrendszert, antioxidáns tartalma pedig lázas, gyulladással járó betegségek esetén enyhíti a panaszokat.

Eper:

Az epernek nagyjából 90%-a víz, így fogyasztása nagy melegben is jólesik.

A vitaminok közül megtalálható benne a B6- és a C-vitamin nagyobb mennyiségben, valamint tartalmaz folsavat, jódot, káliumot, mangánt és rezet is. Gazdag flavonoidokban és antociánokban. Antioxidáns, gyulladáscsökkentő hatásának hála, csökkenti a stressz okozta negatív hatásokat és segít a szívinfarktus kockázatának csökkentésében is.

Meggy:

A meggy vitamin és ásványi anyag tartalma hasonló a cseresznyééhez (megtalálható benn az A-, B1-, B2- és a C-vitamin, valamint gazdag kálciumban, káliumban, magnéziumban,  cinkben és vasban). A-vitamin tartalma azonban említésre méltó, majd’ 10-szerese a cseresznyéének, mely hozzájárul szervezetünk védekezőképességének javításához. Savanyú ízét szerves sav tartalma adja, mely segíti az erek tisztítását, az anyagcserét és a veseműködést. Antocián és flavonoid tartalma miatt antioxidáns, gyulladáscsökkentő hatással is bír.

Ribizli:

Savanykás ízét a benne rejlő gyümölcssavaknak köszönheti: tartalmaz borkősavat, borostyánkősavat, almasavat, citromsavat és oxálsavat is.

A vitaminok közül B1-, B2-, B6- C- és E-vitamin tartalma jelentős. Ezen kívül kálcium, kálium, foszfor és vas forrásként is kiváló, de tartalmaz flavonoidokat és karotinoidokat is. Antioxidáns tartalma miatt a népi gyógyászatban rákmegelőző gyümölcsként tartják számon.

A ribizli zsírtartalma is gyógyhatással bír, olaja regenerálja a kiszáradt bőrt, és bőr allergiákra is hatásos. Magas rosttartalmának köszönhetően a bélrendszer működését is segíti.

A hónap végére már beérik a sárgabarack, az őszibarack, a sárgadinnye és a málna is. Ezekről júliusban írunk majd.

A hónap végére már beérik a sárgabarack, az őszibarack, a sárgadinnye és a málna is. Ezekről júliusban írunk majd.

Források és javasolt irodalom:

Fotók: https://www.pexels.com/hu-hu/

https://novenytar.krp.hu/idenytablazat

https://www.hazipatika.com

https://egeszsegter.hu/cikk/1061/az-emberi-szervezet-szamara-az-egyik-legertekesebb-gyumolcs-a-koszmete#gsc.tab=0