Az ősz egyik szupergyümölcse a szőlő. 

Vitamin és ásványi anyag tartalma igen magas: A-, B1-, B2-, C- és K-vitamin, folsav, béta-karotin, biotin, foszfor, kálium, vas, magnézium, réz és cink.

A szőlő magas vas és folsav tartalma révén serkenti a vérképzést, prociandin tartalma pedig az erek rugalmasságának megőrzésében és az érelmeszesedés kialakulásának megelőzésében segít.A szőlőben található tanninok antivirális hatással bírnak, antioxidáns tartalma pedig gyulladáscsökkentő hatással bír.B-vitamin tartalma jótékony hatással van az idegrendszer egészséges működésére, segít a stressz okozta negatív hatások kivédésében.

De mi a helyzet a mazsolával? Mi történik a szőlővel, ha aszalják?

Az aszalás egy ősi tartósító eljárás, amikor a gyümölcs nedvességtartalmának a nagy részét elveszíti, így a romlást előidéző kórokozók számára többé nem lesznek megfelelők az életkörülmények. Az aszalás viszonylag alacsony hőfokon történik (50-70 C), és bár a vitaminok egy része még így is elbomlik, számottevő mennyiség marad az aszalt gyümölcsben. Léteznek olyan eljárások, mellyel jelentősen csökkenthető a vitaminveszteség (kén-dioxidos kezelés), de ezeket nem minden esetben alkalmazzák. A gyümölcs ásványianyag tartalma is kiemelkedő marad aszalás után, illetve az emésztést segítő rosttartalom is megmarad. Amire érdemes odafigyelnünk, hogy az aszalt gyümölcsök koncentráltan tartalmazzák a gyümölcscukrot, hiszen az aszalással az nem távozik a gyümölcsből. Így érdemes ennek megfelelő mennyiségben fogyasztani.

A mazsola színét a tartósítás módja határozza meg, nem a szőlőfajta.

A barnás színért a levegőn szárítás felel, míg az arany mazsolát dehidrátorban szárítják, és kén-dioxiddal tartósítják. 

A mazsola tehát összességében egészséges, sokféle módon felhasználható élelmiszer. Húsokhoz, köretben, salátában, süteményekben egyaránt használjuk.

Végezetül pedig egy isteni vargabéles recept hétvégére, aszalt gyümölccsel (mazsolával vagy vörös áfonyával) készítve:

Fotók: pixabay.com