Sokszor nem marad időnk a reggeli rohanásban, hogy leüljünk otthon, és elfogyasszuk a reggelinket. Igaz talán mindannyian emlékszünk a mondásra: “Reggelizz mint egy király, ebédelj mint egy polgár, és vacsorázz mint egy koldus.” De vajon mi az igazság? Tényleg olyan fontos a reggeli?

A válasz röviden: igen! A reggeli étkezés tényleg fontos a szervezet számára, főleg  azoknak, akik szellemi vagy fizikai megterheléssel indítják a napot. Vagyis társadalmunk nagy részének. A gyerekeknek az  iskola vagy óvoda előtt, felnőtteknek  a munka előtt… De kiemelten fontos odafigyelni a reggeli étkezésre idősek esetében is.

És érdemes azt is tudnunk, hogy fogyókúra ide  vagy oda, a reggeli étkezést nem ajánlott elhagyni. Az elhízástól való félelem sok, főleg kamasz gyereket késztet koplalásra, de jobb ha tisztában vagyunk ennek a egészségre és a pszichére gyakorolt negatív hatásával.

Hiába nem végzünk semmilyen  munkát az éjszakai pihenés során, szervezetünk mégis használ fel energiát. A vacsora után pedig egy hosszú, étkezés mentes időszak következik. Ezalatt szervezetünk felhasználja / elraktározza a nap folyamán bevitt tápanyagokat.

Az új nap kezdetével pedig mind a fizikai mind a szellemi munkavégzéshez szükségünk van újabb tápanyag bevitelére. Az agyunk cukrot  használ fel működéséhez, és bizony tompábbak, fáradtabbak leszünk a reggeli órákban, ha nem pótoljuk számára az energiát. Sőt, memóriánk és fizikai teljesítőképességünk is csökken a koplalással. 

Különösen érdemes ezt figyelembe venni iskolás gyerekeknél, mert náluk fontos, hogy már az első órán is tudjanak koncentrálni, figyelni, dolgozni. Nincs idő “magukhoz térni”.

Milyen legyen a reggeli?

A reggeli étkezésnél mindenképpen a minőség, és nem a mennyiség a fontos. A reggelink ideális esetben tartalmaz összetett szénhidrátot (pl. zabkorpa, teljes kiőrlésű kenyér, stb.), fehérjét (pl. hús vagy halfélék, tej, tojás, sajt, stb.) és friss zöldséget vagy gyümölcsöt.

Ezen kívül fontos, hogy mindig fogyasszunk az étkezés mellé valamilyen folyadékot. Gyermekek és idősek esetében erre tudatosan érdemes odafigyelni, ne várjuk meg a szomjúságérzet kialakulását.

A reggeli készülődéskor érdemes arra is időt fordítani, hogy gondoskodjunk napközbeni étkezésünkről. Ha az iskolában / munkahelyen nem megoldható a tízórai és az ebéd, akkor vigyünk magunkkal, és próbáljuk a napi 5 étkezést (kb. 2,5-3 óránként) betartani.

Amennyiben tápláló és teljes értékű reggeli tippeket szeretnél olvasni, jó szívvel ajánlom a Magyar Dietetikus Szövetségének honlapján található reggeli ötleteket:

https://www.okostanyer.hu/receptek-reggeli/

Források és javasolt irodalom: